Kristi Ambassadörer

För en tid sedan talade en av våra kända predikanter angående en upplevelse som han hade haft när han var i bön. Han sade till Herren, "Herre, jag är ingenting." Herren stoppade honom tvärt och sade, "Vem sade dig att du inte är något. Det var inte jag." Han hade förnedrat sig en gång för mycket i sina böner och Herren bestämde sig för att det var nog. Gud fortsatte att tala till honom. Han sade, "Om du inte hade varit något så hade jag aldrig kallat dig."

Min vän, vem var det som kallade oss? Ingen annan än Gud, Herren själv. Har han inte all makt i himmelen och på jorden? Har vi inte mottagit kraft från det höga? Den Gud kallar, vill han också förbereda. Han gör oss kvalificerade. Han har gjort oss till en del av sin härliga församling. Halleluja.

Vem är vi? Skriften säger klart vem vi är: Guds husfolk (Ef 2:19), En härlig församling (Ef 5:27), En boning åt Gud (Ef 2:27), Den levande Gudens församling (l Tim 3:15), Församling av förstfödda (Hebr 12:23). Lite av en härkomst, förstår du? När vi vet vem vi är, låt oss då fortsätta på vårt bibelstudium. Paulus sade i 2 Kor 5:20 "Jag är alltså Kristi sändebud" (ambassadör). En ambassadör är den högsta ämbetsmannen utanför sitt lands gräns. Ambassadörer representerar sitt land inför andra länder. Han är en viktig person; den ende som värdlandet kommer till för att få veta hans lands lära och seder.

En ambassadör är ingen turist. Turister vill ofta förstöra bilden man har av deras land och göra att det landet de besöker får en dålig uppfattning. Varför? För att turister vill utnyttja landet de besöker. Men en ambassadör lever med människorna där dag ut och dag in. Han söker efter att ge envar möjlighet till att visa hur härligt hans hemland är. Landets ära ligger i en ambassadörs händer. Vilket ärofullt ansvar.

Kung Jesu ära vilar i hans ambassadörs händer. Jag har goda nyheter till dig. Han förtröstar på oss.

Kristi ambassadör är en representant, vars hela uppgift är att i ord och gärning förvisa hur härligt hans hemland är (Hebr 11:13-15).

Ambassadörens budskap är försoning (2 Kor 5:19-20, Jes 1:18). När ambassadören talar, är det landets stämma man hör, en förlängning av landets ledare (2 Krön 36:15). Hela landets kraft och makt står bakom honom (Luk 14:31,32).

En ambassadör har fullständigt diplomatisk immunitet och står fullständigt fri till att göra det han finner nödvändigt för att sörja för att hans land blir presenterat på ett bra sätt. Den diplomatiska immuniteten omfattar fyra områden:

1. En ambassadörs bostad, papper och bohag kan inte bli undersökt eller konfiskerat.
2. En ambassadör är fullständigt fritagen från skattesystemet som gäller i värdlandet.
3. En ambassadör och hans familj har fullständigt frihet med sitt arbete.
4. En ambassadör kan inte under några omständigheter bli arresterad.

Som Kristi ambassadörer kommer vi under en högre lag (Apg 4:19-22).

Jesu död på Golgata och att vi därefter tar på oss hans kors kvalificerar oss till diplomatisk immunitet. Vi har ingen del i denna världens system. Vi har blivit lika som hans bild, samt fri från synden band oss. Våra liv är dolda av Kristus. Denna världens gud har INGEN makt över oss. Han har ingen rätt till att komma in i våra hem. Han har ingen rätt till att samla några fysiska bevis mot oss. Han har ingen rätt att beskatta oss eller lägga någon av sina tunga bördor på oss. Halleluja.

Vi har fullständig frihet till att tjäna Herren var och när det må passa oss.

Fienden har inget krav på att få tillgång till eller bestämma något i våra församlingar. ENVAR FÖRSAMLING ÄR EN AMBASSAD, auktoriserad av Konungarnas Konung för att representera honom. Fienden har ingen rätt till att tränga sig in, stjäla, mörda eller förstöra (Joh 10:10) VARJE KRISTET HEM ÄR ETT KONSULAT och innehar därför diplomatisk immunitet. Korset har betalt för detta. Tag det i bruk i Jesu namn.

Låt oss alla åka ut och vara Kristi ambassadörer. Gerald Nilsen

http://www.sayadi-al-nas.ae